Barcelona

19 juli 2019 - Barcelona, Spanje

Hoi!
Vandaag even geen blog over mijn avonturen hier maar wel een blog met tips voor als je een keer naar Barcelona wilt gaan.

Hotels
In Barcelona heb je keuze uit honderden hotels, hostels, airbnb's en apartementen waar je kunt overnachten voor korte maar ook lange tijd.
Een voorbeeld van een hotel richting het centrum van Barcelona is het Roommate Anna hotel, Aparthotel Silver Barcelona zit daar in tegen weer uit het centrum op een aantal honderd meter van waar ik woon. Uiteraard hebben we ook nog Mariano Cubi waar je terecht kan ook dit hotel zit buiten het centrum maar in een goede buurt.

Openbaarvervoer
Zoals in heel veel grote steden is het openbaarvervoer in Barcelona prima geregeld, met 9 verschillende lijnen en meer dan 140 metrostations is de metro (TMB) een van de meestgebruikte vervoersmiddelen in Barcelona, de regiotrein (FGC) hier mee kun je buiten de zone reizen naar plekken die net buiten Barcelona zijn zoals Bellaterra. De bus valt ook onder de TMB en met meer dan 80 verschillende lijnen kun je op bijna elke plek in- en uitstappen. Verder rijden er ook tram's in de stad al worden deze minder gebruikt omdat je op de meeste van deze plekken ook gemakkelijk met de metro komt. Van zondag's tot en met donderdag's rijden de metro's van 5 uur 's ochtends tot 12 uur 's nachts, op vrijdag's rijden ze tot 2 uur door en op zaterdag's de gehele dag door. De gemiddelde wachttijd voor de metro is 3 a 5 minuten. Verder wil ik er even bij zeggen/zetten dat Barcelona een oppervlakte van 101,4 km² heeft wat dus inhoud dat je in 30 tot 40 minuten nog steeds in Barcelona bent alleen aan de andere kant van de stad.

Winkelen
Je kunt op verschillende plekken winkelen in Barcelona waaronder in Passeig de Gracia ( een lange winkelstraat die doorloopt tot aan Placa Catalunya). In deze winkelstraat vind je naast de H&M, Zara en Berskha ook merken zoals GUCCI, Swarovski en Prada.
Op Placa Catalunya en in de straatjes er achter vind je ook verschillende kledingwinkels, verder is er een warenhuis genaamd El Corte Ingles en Centre Comercial El Triangle waar ze onder andere een Sephora en Five Guys hebben. Aan de haven zit ook een groot overdekt wikelcentrum naast het aquarium van Barcelona Maremagnum (wat mij doet denken aan het ijsje magnum). Hier vind je onder andere kledingwinkels, cosmetica winkels, verschillende restaurants (waar onder fastfood) en schoenenwinkels.

Uiteten
In Barcelona kun je ontzettend veel restaurants vinden, goede, minder goede, fastfood en normale restaurants. Hoe verder je richting het centrum gaat hoe meer restaurants en hoe duurder de prijs over het algemeen. Een van de restaurant ketens hier is Tapa Tapa waar je zoals de naam al zegt tapas kunt eten. Een aantal andere restaurants waar ik zelf ben geweest zijn bar restaurant Luna in carrer de Calàbria (voor een makkelijke pizza), Surf House (voor tapas) in carrer de l'almirall aixada, Buratino Informal food and drinks barcelona (voor een mega lekkere hamburger) in Gran Via de les corts Catalanes, Tapa Tapa Xiringuito Carrer de Pontevedra, Messié Pizza glutenfree in Carrer de Siracusa (goede glutenvrije pizzas), Rembrandt (voor een kapsalon na een dutch students abroad meeting) in carrer de la Marina. Beers and Burgers amsterdam voor een lekkere hamburger Carrer d'aragó, op placa real bij La Rambla kun je ook leuk uiteten gaan en La risa waar ik ontzettend leuk uiteten ben geweest voor een goede prijs raad ik aan in carrer d'aragó.

Uitgaan
Voor de mensen die van uitgaan raad ik je aan als je goedkoop wilt drinken naar de TOT 1euro bar te gaan in Carrer d'Aribau en wil je meer de hele uitgaans belevenis mee maken dan raad ik je aan om naar Barceloneta te gaan waar je onder andere Club Catwalk, the Coconut Club, Opium en Shôko hebt. Veel mensen gaan hier uit in hun beste uitgaanskleding, ik raad je aan om zonder jas te gaan aangezien er veel geld word gevraagt om je jas op te kunnen hangen, en houd je spullen goed in de gaten. Entree kost doorgaans rond de 15/20 euro met 1 gratis drankje.

Typisch eten
Nu ben ik zelf totaal geen echte spanjaard dus als dit neit helemaal klopt mijn excuses maar een van de typische spaanse/ catalaanse dingen die hier gegeten word is fuet (dit kun je tegenwoordig ook bij de AH in NL kopen) een worst, een andere worst soort is chorizo een iets pittige worst. Patatas bravas is ook erg bekend, gefrituurde aardappeltjes met een soort mayo en ketchup saus er overheen. Een van mijn persoonlijke favorieten zijn tortilla de patatas een aardappelomelet en paella een rijst gerecht met zeevruchten. Verder kun je hier croquettas met ham of kaas bijvoorbeeld vinden, de nachos met guacamole (erg geliefd bij de toeristen), de toetjes Flan een soort pudding en crema catalana wat een soort van creme brulee is.

Bezienswaardigheden
Ik ga er van uit dat velen van jullie weten wat Parc Guëll is (wat overigens een mooi park is) en de Sagrada Familia ook wel kennen.
Beide erg populair onder de toeristen waardoor je al eingelijk voor vertrek naar Barcelona kaartjes moet halen wil je er alles van gezien hebben. Dus ga ik jullie nu een aantal dingen vertellen die iets minder vrtld weeds in de meeste toeristenboekjes te vinden zijn.

Naast Casa Batlló en Milà heeft Gaudi ook Casa Vices (op zo'n 5 minuten loop afstand van mijn huis) gebouwd, dit museum is nog redelijk onbekend en daarmee wellicht een aanrader om ook eens te bekijken. Parc de la Creueta del Coll ligt iets hoger gelegen dan Parc Güell en is daar door ook een mooie plek om uit te rusten, normaal gesproken (op het moment van schrijven niet) is er een soort vijver gevult met water. Vind je het niet erg om een wandeling om hoog te maken dan raad ik aan om naar parc del Guinardó te gaan waar je ver over de stad heen kunt kijken.

Monjuic is de berg aan de kant van de haven, vanaf boven op heb je een mooi uitzicht en een kasteel met museum dat je kunt bezoeken over de geschiedenis van barcelona, verder heb je op monjuic het olympics zwembad, olympics stadium, een park, een oud 'openlucht' dorp waar je kunt rond lopen en aan het begin van de berg heb je de fontein "Font Magica". Nog een mooie plek om te bezoeken is de Arc de Triomf met het aangrenzende park Parc de la Cuitadella, dit park is een van mijn favorieten doordat je er kunt rondlopen maar ook picknicken op een kleedje onder een boom. Dit park staat ook tussen de gemaakte fotos die op deze blog staan. Aan het park zit ook een dierentuin. Aan de andere kant van de stad ligt Camp Nou het voetbal stadium van Barcelona met een grote winkel waar je fc barcelona spullen kunt halen, je kunt rondleidingen krijgen in het stadium maar natuurlijk ook een rondje om de buitenkant maken.
Bij Barceloneta zit het "populaire" strand gedeelte met een aantal cafe's.

Verder heb ik alleen nog maar tips zoals houd je telefoon vast in de mtero en niet in je zak. heb je een rugzak om zorg er voor dat de rits niet al te makkelijk te vinden is en laat kostbare spullen zo ver mogelijk onderin, geloof maar dat je liever 10 minuten later in de winkel 3 kwartier naar de portomonee wilt lopen graaien wetende dat hij nog in je tas zit dan dat je er gelijk achterkomt dat je hem kwijt bent. Mocht je je spullen kwijt zijn/ gestolen raad ik het aan om naar de politie op La Rambla te gaan. Hoe dichter bij het centrum hoe groter de kans dat je overvallen word of ziet dat iemand anders overvallen word. In 95% van de gevallen word dit op een mega soepele manier gedaan waardoor je het haast niet door hebt, mensen die doen dat ze overgeven, iemand die even niet oplet en er word iets uit iemands zakgevist. De welbekende geef mij je spullen of anders zie je hier minder. Verder zijn er redelijk wat bedelaars en zwervers in de stad, ze doen geen vlieg kwaad over het algemeen. En er zijn een heleboel straatverkopers die je van alles aanbieden, flesjes water, bier, kleedjes, schoenen noem het maar op maar als je nee zegt houden ze op.

Verder als je in de zomer komt het is hier gemiddeld overdag rond de 28 graden en door dat het hier nauwelijks tot niet regent koelt het hier niet af. De zon is fel en je verbrand (zeker met mijn bleke huid) nog best snel. Af en toe komt er een lekker koel briesje van de zee onze kant op maar ga er maar van uit dat het warm is!

Nou tot zo ver mijn verhaaltje over Barcelona, niet heel bijzonder maar wie weet heb je er iets aan.

Liefs,

Plien

1. Anita:
    19 juli 2019
    Mooi reclamepraatje 👍🏻
    Veel info waar mensen iets aan hebben.
  2. Maarten:
    19 juli 2019
    Kan bijna zo in een brochure 👍
  3. Alissa:
    21 juli 2019
    Ik ga sowieso naar Barcelona! Xx
  4. Oma S:
    23 juli 2019
    Dank je,Paulien.Je kunt zo bij een reisbureau aan het werk.! HEB al enige dingen van Barcelona gezien, en zou wel eens een keertje er naar toe willen. Gr.,oma.