Carnaval en España!

Hallooo mijn levensgenieters,

Hier ben ik dan weer, ja ja twee blogs op een dag! Zo hoor je een maand niks van mij en zo heb je opeens twee keer pret :D

Hier komt mijn levensverhaal over carnaval in Spanje wat een tikkeltje anders is dan de Nederlandse/Achterhoekse versie.

Dus donderdags een dag voor carnaval heb ik een kostuum gekocht er stond geen naam op maar we gaan er maar van uit dat het een soort vrouwelijke versie van Robin Hood is :') vervolgens die vrijdag op school eerst twee uur les gehad, waar ik dus een DNA staaf moest maken van snoep #yas (niet opgegeten by the way) en daarna de hele dag carnaval op school. Mijn klas deed een liedje op het podium waaronder ik dus en andere klassen en groepen deden dansen of zingen, van alles. Het was mega gezellig met zijn allen tot het eind en toen gingen we naar huis om te lunchen. 's Avonds ben ik met wat mensen nog uit geweest wat ook gezellig was :)
En toen... Zaterdags ben ik met mijn gastfamilie naar Portugal (Chaves) gereden en hebben we onderweg nog voor 2 uur gewandeld (zie foto's) en 's avonds naar een dichtbij gelegen dorpje geweest, we hebben wat rond gelopen, gezien hoe mensen vrolijk carnaval vierden en toen uit eten in een restaurant vol met vrolijke carnavalvierders, carnavalsmuziek aan verklede mensen en lekker eten. Kortom een geslaagde dag maar ook zeer vermoeiend.
Dag drie was in een plaatsje in de bergen (Spanje) waar we gezien hebben hoe je traditioneel carnaval viert. Allemaal mensen in gekleurde pakken met bellen en maskers op en mensen met trommels die heel hard slaan op die dingen. Waardoor je een gehoorbeschadiging krijgt maar dat maakt allemaal helemaal niet uit want je hebt het naar je zin.
Dus we stonden heel lang te kijken terwijl het best warm was op sommige momenten zo in de zon. Toen verder de berg op of af (een van tweeën geen idee meer welke) naar een grote sporthal waar iedereen ging lunchen. Dus we moesten allemaal mega lang wachten tot het eten kwam, we hadden lunch rond 16:00 tot ongeveer 18:00 en dus daarna naar Chaves gereden om ons op te frissen en naar een ander dorpje te gaan (ja ik weet de namen dus niet meer van de dorpjes wat ja heel erg is ik weet het. Ik moet nogal veel onthouden sorry) we hebben rond gekeken etc en toen naar het hotel weer om te slapen.

Goed nu komt dag 4 mijn favoriet waar ik wel de naam van de plaats weet! (Laza) overigens ik hoop dat de foto's snel komen want die hebben mijn gastouders dus die krijgen jullie nog te zien (waarschijnlijk)!
In Laza hebben ze de traditie om een dag met carnaval 's middags modder te gooien. Je leest het goed modder. Dus wij als grote witte marshmallows daarna toe. En toen ging het gevecht met superveel mensen beginnen. Stukken handdoeken vol met modder werd er gegooid. En ik kreeg een modderbad waardoor alles er onder zat. Na een lange tijd dus in een moddergevecht gezeten te hebben, hebben we onze inmiddels bruine marshmellow pakken uitgedaan en terug naar het hotel gereden om ons snel op te frissen. Toen terug naar Laza geluncht, gewandeld voor een uur en toen kwam deel 2 van de traditie gooien met harina (aka bloem) en aarde met boze mieren. (Welke rare kwast dit bedacht heeft mag Joost weten maar goed cool om te doen dat dan weer wel) # leuke ervaring. Dus daar stonden Carlos (gastvader) Miguel (gastbroer) en ik op het zelfde plein waar het modder gevecht was tussen honderden anderen waaronder mijn geschiedenisleraar wat ik wel grappig vond maar eh goed :') waar was ik oja, dus allemaal bloem over ons heen en toen kwamen de mensen die met aarde met boze mieren gooien. Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet omschrijven maar ik heb nog nooit zo veel mensen en mieren gezien die enthausiast waren (de mensen dan). Op sommige momenten zat je ook erg in de verdrukking door dat iedereen beweegt en de mensen die bloem en aarde gooien enzo er door heen moeten over dat plein. Een hele rare maar leuke ervaring, ik ben overigens maar 2 keer gebeten door mieren wat bijzonder weinig is als je bedenkt dat ik toen ik in het hotel kwam nog eens meer dan 13 mieren in mijn kleding had zitten (ik had de hele tijd alle mieren van mijn romp afproberen te vegen) toen omgekleed en uiteten geweest in Chaves in een restaurantje met lekker eten. En vroeg naar bed

Dag 5 om 9 uur Spaanse tijd aka 8 uur Portugese stonden we op ontbeten we en gingen we op weg naar huis. Zijn we onderweg in een dorpje wezen wandelen een gedeelte van de Camino de Santiago. Iedereen moe en hongerig en dus op weg naar een restaurant waar we gegeten hebben ik had een soort schnitzel met slappe niet goed gegaarde friet (ik mis de Nederlandse / Belgische friet) en als toetje ijs. Toen zijn we in Fau of zo iets een plaatsje in de buurt wezen kijken naar een traditie met paarden maar dat begon pas in de avond en Miguel moest naar Santiago dus we gingen weer. In Santiago Miguel afgezet en toen op naar huis. Helena, Antía en ik waren mega moe. Maar Antía en ik hebben nog wel E.T. gekeken 's avonds. En vandaag heb ik uitgerust, gedoucht en deze blog geschreven en wie weet Barça kijken

Ajuu het was weer een genoegen! En tot snel,

Liefs, Plien❤

1. Martín López:
    1 maart 2017
    La pregunta final es, ¿cuál mola más, el Carnaval holandés o el Entroido gallego?
  2. Anita:
    1 maart 2017
    Dat is een hele bijzondere manier van carnaval vieren. Weer wat anders dan een optocht en hossen in een tent op slechte muziek
  3. Tante K.:
    1 maart 2017
    @Martín: el Carnaval holandés ciertamente! Principalmente el Carnaval de Grolle :-D
    Haha, ook weer een mega leuk verhaal, Paulien. Wat een bizarre gewoontes allemaal. En super om mee te maken. Het carnaval in Groenlo was ook weer leuk en gezellig. Volgend jaar gewoon weer bij mij, hè. Of samen in Spanje, misschien. Olé! XXXXX
  4. Maarten:
    1 maart 2017
    Superleuk om te lezen hoe ze daar Carnaval vieren. In mijn tijd hebben we volgens mij helemaal niets aan caranaval gedaan.
  5. Oma:
    2 maart 2017
    leuk om zoiets mee te maken, he. en leuk voor ons om dit te lezen!
  6. Magdalene:
    4 maart 2017
    Paulien, wat een leuk verhaal.
    Weer eens heel wat anders.......
    In onze gemeente vieren we geen carnaval, heb het zelf ook nog nooit meegemaakt.
    Suzanne is het weekend bij mij te logeren, heel gezellig. Morgenmiddag gaan we naar de wedstrijd
    Groningen - Ajax, hopen natuurlijk dat Gronoingen gaat winnen haha, zal niet meevallen. Robert komt ook met nog een aantal mensen. (Van hem hebben we de kaarten). ⚽️Aansluitend ga ik Suzanne weer naar huis brengen, en gaan we z' allen eten. Groetjes.