Eerste werkdag

29 april 2019 - Barcelona, Spanje

Hoi hoi allemaal,

Ik twijfelde even over of ik nu al zou schrijven over vandaag of wachten tot morgen.
Maar zoals je kunt zien heb ik toch besloten om vandaag een blog te schrijven over mijn dag. Ik stond op om half 8 en ging richting de Seguridad Social te gaan om een nummer aan te vragen die ik hier nodig heb. Gloria ging mee en samen zijn we naar Drassanes te gaan waar dat gebouw staat. Eenmaal daar aangekomen was het gelukkig niet zo moeilijk om het nummer te krijgen en kon ik daarna naar mijn werk lopen vanaf Fontana wat zo'n 30 minuten lopen is. Op werk aangekomen heb ik mijzelf nog een keer voorgesteld (dit heb ik al gedeeltelijk gedaan vrijdag). Ontbeten om 10:30 met het meisje met wie ik samen werkte die ochtend en heeft de manager uitgezocht hoe ik een NIE moet aanvragen (hier kom ik zo nog op terug). Tijdens mijn eerste dag kreeg ik uitgelegt hoe je check-in and check-out doet waar ik nog niet alles van begrijp but then again it's my first day.

Ik heb het geluk dat ik nog wel wat van het spaans en soms wat van het catalaans begrijp want vandaag waren er redelijk wat gasten spaans. Niet dat ik iemand kon helpen want ik heb geen idee wat ik allemaal moet doen. Ik vond het ook heel naar om achter die balie te staan en niet echt mee te kunnen helpen behalve met de paspoorten en id-kaarten kopieëren, nummers op blaadjes zetten voor de administratie en later nog gasten in de profielen aanmaken. Maar als je daar dan staat en mensen echt kijken van waarom doe jij niets. Denk je wel van: "Es mi primero día!" "It's my first day". Maar goed ik doe maar gewoon mijn best en zie wel waar we uitkomen. Ik mocht wel mensen al inchecken maar ik zei dat ik liever nog even mee keek (Geen idee of dat slecht of goed is maar op dat moment dacht ik, ik kan beter nu meekijken).

Nou om 3 uur ging het eerste meisje weg (helaas vergat ik haar naam dus ik heb op het moment geen idee hoe ze heet, ook niet hoe het tweede meisje heet. Ik heb mega slecht met namen, he kostte mij twee week om alle namen uit mijn klas te onthouden).  Ze was erg aardig legte dingen uit en praatte ook met mij. Ze vertelde me dat ze in september naar Nederland wilt verhuizen om daar te gaan werken dus mocht je een plek weten waar ze een baan kan vinden of een goedkoop appartement. Let me know! Maar goed om 3 uur kwam een ander meisje werken en dus heb ik met haar nog 2 uur achter de receptie gezeten. Zij zei niet zo veel tegen me en liet me de gastenprofielen maken voornamelijk. Ondertussen waren de manager en de volgens mij is ze de baas boven de manager maar zeker weet ik het niet vergeten om te zeggen dat ik mocht lunchen. En zo slim als ik ben had er niet aangedacht noch de "ballen" om het gelijk op mijn eerste dag te gaan vragen. (I know I know heel handig maar niet heus.) Om 5 uur mocht ik naar huis en heb ik onderweg boodschappen gedaan. Om kwart over zes heb ik avond gegeten want ik had ontzettend erge honger zo zonder lunch. Ik heb maar snel een pizza gegeten want ik had geen zin in het hele koken gedoe. Dat gaat nog een leuke struggle worden bedenken wat je wilt eten. Ook omdat ze niet altijd alles hebben wat je wilt aangezien hier vooral kleinere supermarkten zitten en niet een grote jumbo of albert heijn zoals ik in Ulft gewend ben.

Maar om even terug te komen op het hele NIE verhaal. Ik moet dus een NIE aanvragen hier in Spanje omdat het consulaat van Spanje in Amsterdam al vol zat voordat ik weg ging. De eerst beschikbare plek was 6 mei. Dus dat moet nu hier, de manager Charles heeft uitgezocht waar ik moet zijn nadat we bij het 1ste politie bureau tehoren kregen dat dat niet daar kon. Vervolgens vertel ik dit thuis aan Gloria die zoekt het op omdat Charles zei dat ik er al om 7 uur moest zijn en ze dan niet open zijn. Gloria moest inmiddels weg en dus belde ik papa want ik snapte er nu al helemaal niets meer van. Om een lang verhaal kort te maken, het 1e adres dat ik kreeg was uiteindelijk niet goed dus heb ik net een ander adres gekregen waar ik heen moet. Alsnog mega vroeg want ze hebben geen afspraken en ik moet daar alleen naar toe, in een rij gaan staan en vervolgens in het beste spaans dat ik kan maar zeggen dat ik voor een NIE kom omdat ik hier stage loop. Kortom we gaan zien of ze mij begrijpen en anders kon ik Charles bellen. *UPDATE* Inmiddels krijg ik te horen dat het tweede adres mogelijk ook niet het juiste is. En ben ik in de war, heb ik geen idee wat ik nu moet doen of ik daar naar toe moet gaan of niet. En volgens mij weet niemand meer wat ik nu het beste kan doen want de een zegt dit en de ander zegt dat. Kortom ben benieuwd hoe dit gaat aflopen op het moment. Erg soepel gaat het nog niet ':)

Ik ga zo maar slapen, ik ben moe, mijn schouder doet zeer (misschien dat ik hier maar een fisio opzoek), en ik denk nu in 3 talen in mijn hoofd. Als of er 3 stemmen elke keer praten. Engels, Spaans en Nederlands, ik heb vandaag de hele tijd tussen die 3 geswitched. Ik ga maar eens naar bed en wie weet tot snel! Buenas noches a todo y hasta luego :D

Liefs,

Plien

1. Alissa:
    29 april 2019
    Super leuk verhaal schattie! De eerste werkdag is altijd eventjes kijken but it all will be alright <3
  2. Angelique van aalst:
    29 april 2019
    De kop is eraf! Komt vast goed. Nogmaals heel veel succes 🤞 Leuk dat we kunnen meelezen over je avontuur!👍
  3. Maarten:
    29 april 2019
    Gelukkig heb je woensdag en donderdag om bij te komen, en dan zie je vrijdag wel weer verder. Ik als volwassene snap er al weinig van en zelfs de Spanjaarden snappen het niet goed.... dus je hoeft je nergens voor te schamen. En zoals ze in Spanje zeggen: mañana, mañana... komt alles goed
  4. Anita:
    30 april 2019
    Als ze 't zelf niet begrijpen is het geen wonder dat jij het ook niet begrijpt.
    Komt allemaal wel goed schatje * schuift glaasje ranja richting Paulien *
  5. Oma S:
    30 april 2019
    Wat een gedoe,zeg.Houd je haaks, alles komt wel goed.Wens je een heel fijne tijd daar.
    Groetjes en een knuffel,oma S.
  6. Tante K.:
    3 mei 2019
    Hoi, lieverd. Wel een gedoetje, maar komt vast allemaal goed. Knap hoor, hoe je alles incasseert, maar wel meeveert. En zoals jouw papa zegt: mañana, mañana. Morgen is een nieuwe dag. Hou van jou!