Wat een week!

28 mei 2019 - Barcelona, Spanje

Hoi!

Op 22 mei hebben Tom en ik 's ochtends onze uniformen opgehaald bij een winkel en ben ik 's middags achter op de scooter met Gloria naar het politie bureau bij de Ramblas gegaan. We kregen een nummer en ik heb gewacht tot het mijn beurt was. En toen begon de "ellende", overal handtekeningen gezet, dingen gegeven en vervolgens wil die man mij in het systeem zetten en zegt hij "Je hebt al een NIE" waarop ik hem mega verbaast aankijk. "Een van Santiago" en toen dacht ik dat ik inderdaad tijdens mijn uitwisselingen een keer naar de politie moest met mijn gastmoeder en een flut groen kaartje gekregen heb dat bij het eerste druppeltje water waarschijnlijk uit elkaar valt en dat er gezegd was dat ik die moest bewaren. Dus dat heb ik gedaan en ik heb dus in al die tijd nooit geweten dat dat een NIE was. Tot ik dus hier bij de politie kwam. Dus mijn ouders gebeld en geappt en die hebben hem gevonden en opgestuurd want uiteraard lag dat ding nog in Nederland (but then again hoe had ik dit kunnen weten). En het scheelt wel weer 10 euro lol.

Donderdags was ik vrij en kwam de schoonmaakster dus ben ik om 9 uur naar Parc Guëll gegaan en heb ik daar zo'n 3 uur gezeten als het niet langer was. Gewoon lekker in het zonnetje met een goed boek en zonnebrand creme want hè ik ben en blijf een Nederlander. Het was die dag mooi en warm weer dus daar had ik erg veel geluk mee. Ik heb erg genoten van het weer en de buitenlucht, vervolgens heb ik boodschappen gedaan en ben ik daarna naar Linda's stage bedrijf gelopen omdat ze vroeg of ik langs wilde komen en dan wat wilde gaan doen. Dus uiteindelijk zijn we naar parc del Guinardó geweest en hebben we van het uitzicht genoten. Dit is een berg die hoger gelegen ligt dan Parc Guëll dus je ziet nog meer en het is niet zo toeristisch (en iets minder mooi). Maar nog steeds een aanrader als je de tijd en de conditie hebt want, al kun je een flink stuk met de bus of auto omhoog komen, niet alles is zo bereikbaar. En sommige stukjes zijn gewoon wat lastiger als je slecht ter been bent. Uiteindelijk hebben we op Plaça del sol bij een cafe tapas gegeten ( hetzelfde cafe waar Gloria, Goretti, papa en ik gezeten hebben de 2de avond) tot het tijd was om voor mij naar huis te gaan en voor Linda om naar haar oppas adres te gaan.

Vrijdag heb ik gewerkt en was het hier slecht weer tot nu toe regent het bijna elke vrijdag hier. Het was niet een hele bijzondere dag zover ik mij het kan herinneren. Wat ik wel weet is dat er Nederlandse gasten in het hotel zaten die aardig waren. Zaterdag de 25ste was ook een normale dag en ben ik er achtergekomen dat ik de jongste "werknemer" van het hotel ben met 19 jaar. De rest is 22 jaar of ouder. En hadden ze achter mijn huis een feestje tot 2 uur 's nachts en aangezien ik ochtenddienst had, moest ik om half 6 al weer opstaan. Kortom een korte nacht maar we hebben het overleefd. Zondag begon ik dus vroeg en heb ik uiteindelijk na werk boodschappen gedaan onder andere.

Gisteren, maandag moest ik van 15.00 tot 22.00 werken en heb ik (wel met spiekbriefje) check ins gedaan in het Spaans! En hoe cliche dit ook klinkt ik was wel een heel klein beetje trots :) Dus met niet het meest geweldige Spaans ooit heb ik een aantal gasten ingecheckt toen Jordi te druk was om dat te doen omdat het gister nog best druk was. Ik heb natuurlijk ook de Engelse check-ins gedaan. En er was dus een meneer met zijn dochter die beide uit Korea kwamen en deze meneer sprak niet heel goed Engels, en hij begreep niet dat wij geprobeerd hadden om de eerste nacht van zijn creditkaart af te schrijven maar dat dat niet gelukt was omdat die geweigerd was. Vervolgens betaalt deze meneer met de creditkaart van zijn vrouw en dat mag niet van de regels van het hotel omdat het niet de creditkaart op zijn naam is en ook al weet je de code en mag het wel van degene van wie de kaart is. Het hotel wil dat niet. Dus moest het geld weer teruggestort worden en heeft hij het bedrag in cash betaald. Intussen heeft dit hele voorval bijna 1 uur geduurd voordat hij dus eindelijk de sleutels in ontvangst kon nemen.
Deze meneer was trouwens ook heel naar om aan te kijken omdat hij dus elke keer heel erg veel aan het knipperen was en dan echt met zijn ogen dicht geknepen knipperen. Maar goed na het werk heb ik nog met Carla geappt wat ik wel vaker doe, ik vind het fijn om haar te spreken en te weten hoe het met haar gaat :D Vannacht kon ik niet goed inslaap komen omdat ik dus over mijn stage aan het dromen was in het Spaans, Engels en Nederlands. Dus blijkbaar heeft het veel energie gevraagd om dat te verwerken ':)

Vandaag begon ik om 10 uur. De check-outs gingen vlot en voor 12 uur was iedereen uitgecheckt. Rond 11 uur komt er een man uit India met zijn gezin die graag wil inchecken, waarop wij antwoorden dat dat helaas nog niet mogelijk is omdat de check in pas om 2 uur is. Deze man geeft aan dat het geen probleem is en Pol  (een nieuwe werknemer) belt naar de schoonmaaksters en vraagt wanneer de kamers klaar zijn. Pol zegt vervolgens dat het 1.5 uur zou duren tot de kamer klaar is maar dat we de bagage wel bij ons kunnen houden zolang en dat doen wij dus ook. 1.5 uur later wordt er door de zoon van het gezin gevraagd of de kamer vrij is en Pol belt en zegt uiteindelijk tegen de jongen dat we ze halen als de kamer klaar is aangezien we gebeld worden als de kamers vrijgegeven kunnen worden. Ze hadden 2 kamers gereserveerd en vroegen om 1 die zo snel mogelijk klaar kon zijn. De schoonmakers werken alleen per verdieping en zijn dus vrijwel op hetzelfde moment klaar. Dus op het moment dat kamer nummer 1 van deze meneer klaar was, was kamer 2 van deze meneer ook schoon gemaakt. Uiteindelijk na een tijd komt deze meneer aan de balie bij mij en vraagt of de kamer vrij is. Hij ziet ondertussen ook dat Pol andere mensen incheckt die later dan deze Indiaase man kwamen. Deze man vraagt aan mij waarom zij eerder de kamer krijgen waarop ik mij excuseer en vertel dat dat nu eenmaal soms is. Vervolgens wil hij weten waarom en zegt hij dat hij maar voor 1 nacht wil blijven inplaats van tot de 1ste van Juli. En ik loop naar de manager toe waar ook de directrice Maica staat. Maica loopt met mij mee en zegt tegen Laura dat zij de man incheckt en dat ik mee loop zo om de bagage naar boven te krijgen. Er gebeurde zo veel dat ik niet meer precies weet wat ze tegen deze meneer zei en wat hij hier op antwoorde maar Laura kon beginnen met de check-in.

Vervolgens wil deze meneer niet voor de 2 kamers betalen omdat hij dit pas bij de check-out wil doen. Echter hebben wij als hotel de regel dat wij willen dat de kamer bij de check-in betaald worden en de toeristenbelasting bij de check-out of eventueel ook bij de check-in. Dus moest Charles de manager er bij gehaald worden want deze meneer wilde de regels zien (hij heeft deze uiteindelijk volgens mij helemaal niet gezien, noch dat ik die op papier ooit gezien heb maar dat even terzijde). "Ik wil de regels zien, bij alle andere hotel kun je bij het uitchecken alles betalen waarom hier niet" deze zin is meerdere keren herhaald door deze meneer. Waarop Charles mijn manager zegt "Ik ben niet de andere hotels, dit is mijn hotel en wij willen dat u bij het inchecken betaalt." Persoonlijk kwam het nogal lomp over maar deze meneer wilde ook niet echt luisteren over het feit dat het onze regels zijn en niet die van booking want hij wilde Booking.com ook gaan bellen om te weten wat zij zeggen en of dat klopt met wat wij zeiden. Uiteindelijk heb ik de bagage maar voor de man gehaald en met 2 van de 5 koffers ben ik naar boven gegaan. Deze mensen zitten op de 4de verdieping met goede kamers, maar ik kon deze man vanaf de 4de verdieping nog horen "praten". Uiteindelijk heeft deze man alleen de 1ste nacht betaald en gaat hij nu elke dag 1 nacht betalen. Toen ze boven waren heb ik overigens nog wel mijn excuses aangeboden voor hoe het gelopen is (want dat leek mij nou nog wel het netste dat ik kon doen na alles wat er gebeurd was). En is het dus uiteindelijk een soort van opgelost. En dit alles was dus gebeurt voor half 3!

De rest van de dag (tot 5 uur in mijn geval) verliep een stuk rustiger en heb ik alle 4 de Nederlandse reserveringen ingecheckt (zelfstandig met betaling en alles, wat ik knap vind want de betalingen vind ik altijd lastig). Heb ik lunch gegeten op het hotel, vragen beantwoord en andere mensen ingecheckt in het Engels. En om 5 uur ben ik naar huis gelopen. En een uurtje later begon ik met een hele lange blog over vandaag te schrijven.

Ik ga proberen wat vaker tussendoor wat te schrijven als er iets leuks of interessants gebeurt want zoals je merkt vergeet ik ook een deel er van waardoor het net lijkt alsof ik geen reet gedaan heb op werk. Anways Dit weekend ben ik eindelijk vrij na 8 dagen werken :D
En ga ik hopelijk wat leuks doen. Hopelijk was het niet al te saai lezen deze blogs van mij. En reageer vooral ik vind het leuk om de comments te lezen!

Tot snel bij een volgende blog!

Liefs,

Plien

1. Maarten:
    28 mei 2019
    Mooi stukje praktijkervaring wat je opgeschreven hebt, met conflicthantering en oplossend denken en handelen. Leuk geschreven allemaal! Fijn om te zien dat je je draai kunt vinden op het werk, en daarnaast tijd hebt om te genieten van de prachtige stad.
  2. Anita:
    28 mei 2019
    Van lastige klanten leer je ook een hele boel. Je hebt het goed opgelost allemaal. Hoop die Nie snel aankomt bij je.
    Geniet van je vrije dagen.
  3. Oma S:
    29 mei 2019
    Fijn, weer iets van je te horen.[of moet ik zeggen, lezen?]Ben blij, dat je je zo goed door het spaanse hotelleven slaat.Groetjes, en een knuffel van oma.
  4. Oma:
    3 juni 2019