2 weken vakantie en een week school (Leuk verhaal ook lekker kort)

13 januari 2017 - A Pobra do Caramiñal, Spanje

Hallo lieve mensen,

Knikkebollend zit ik dit op papier te schrijven (9-1-'17).
Wat is school vermoeiend, jaa deze meid heeft twee keer 1e schooldag overleefd. Ik zat van de 2 uren in de late middag al bij geschiedenis het eerste uur knikkebollend te overleven. (Wat niet moeilijk zou moeten zijn want ik heb mijn dikke oude rare geschiedenis-leraar omgeruild voor een knappe slanke xD) maar goed mijn energie was helemaal op (wat ik wel kan zien aan mijn handschrift en grammaticaal verkeerde zinnen zoals: maar goed mijn energie is op helemaal #lekkerbezig), want voor mijn gevoel begon mijn ochtend met veel te vroeg opstaan, ontbijten, in de auto naar de politie om daar papieren in te leveren, de vrouw dacht dat mijn achternaam Paulien was en mijn voornaam Lydia en volgens mij maken wel meer mensen de fout hier dat ik 2 "voornamen" heb en maar 1 achternaam en niet andersom kortom ik moest haar verbeteren.

En toen moest ik naar mijn nieuwe school wat ik zeer spannend vond (in Nederland naar een nieuwe school vond ik niet spannend en hier wel, lol.), dus daar stond ik dan met Sonia mijn gastmoeder bij de balie te wachten voor 45 min denk ik, te regelen dat ik in A Pobra naar school kon. Ik werd naar mijn nieuwe klas gebracht en stond met zwetende handjes af te wachten wat er ging gebeuren en gelukkig (in tegenstelling tot mijn oude school) hielpen allemaal lieve klasgenoten mij. Aangezien deze school in de 4e geen muziek heeft koos ik tekenen, na al die lessen die oke waren (het blijft school) moest ik met veel gedoe met de bus naar huis. Vervolgens gegeten en weer terug naar school met de bus.

's Middags viel me zwaar vandaar al dat geknikkebol, ook op dag 2 toen ik nieuwe leraren ontmoette waarvan ik de naam nu al weer vergeten ben, heerlijk! Inmiddels wanneer ik verder schreef waren we alweer 4 dagen verder waarvan ik er 1 ziek thuis was dus die is niet zo boeiend, ik heb alleen heel veel geslapen. Dag 4 was 12-1-'17 als ik het goed had en ik schreef dit op het eerste uur dus geen verhaaltjes meer over lessen. Oeh behalve deze: Mijn Engels docente is vreselijk in Engels haar accent is echt "horrible" ! Dat ik zelfs denk dat sommige leraren die dus geen Engels docent zijn zoals mijn Spaans docent zelfs beter Engels spraken. Nou dag 4 ik zat in Galisisch kortom ik deed niks. We gaan het daarom maar gezellig over mijn eerste week hier hebben (ik merk nu pas dat dit verhaal totaal geen gepaste volgorde heeft, mijn excuses daar voor net zo voor mijn gebrekkige Nederlands op dit moment), waar was ik ohja eerste week nou komt ie: leuk. Einde. Of course not

Ik kwam op de 2e en heb eigenlijk alleen maar uitgepakt. De 3e ging ik naar A Coruña met Evanne en de andere AFS studenten, ik kan er eigenlijk best kort over zijn het was leuk en gezellig, heerlijk gegeten in een pizzeria waar we een brief van mijn favoriete Belg Arno hebben gelezen en ik ook nog mijn twee extra brieven waar ik even om heb zitten huilen :') (Arno als je dit leest je bent een schat en het is een voorgenoegen om vrienden met u te zijn #ik praat lekker formeel) en gedronken in twee cafe's en natuurlijk heel veel gepraat. (Op Evanne's blog staat deze dag waarschijnlijk veel uitgebreider.)

Nu ik er aan denk ik ben dus voor oud en nieuw met Evanne, haar gastmoeder en haar gastzusjes naar Porto geweest wat dus kei mooi is woahhh... We vertrokken rond 11 uur en het was een tijdje rijden, ik praat dan in Spaanse norm want 3 uur in Nederland noemen wij veel en zij dus niet. Toen we in Porto kwamen hebben we eerst rond gelopen over de brug, de grote brug. Aan de overkant was een soort kabelbaan waarmee je in een bol naar beneden kon (zie je ook wel eens in plaatsen met sneeuw) maar het was nogal duur en daarom hebben we dat helaas niet gedaan. Toen zijn we naar beneden gelopen en over de andere kleinere brug gelopen naar een straat met standjes. Toen we daar langs gelopen waren gingen we opzoek naar een plaats op te eten het werd uiteindelijk een Italiaan waar ik een schaal met pasta en zeevruchten, garnalen, mosselen etc. met een soort deeg over de schaal heen. Het was lekker maar wel heel veel en ik had een monster garnaal. Echt huge! Ernaast zat een ijs zaak waar alleen een van Evanne's zusjes een ijsje haalde (elk bolletje koste 2 euro!)

Na het eten zijn we door de stad rond gelopen en heb ik onder andere de bibliotheek waar de schrijfster van Harry Potter haar inspiratie vandaan heeft gehaald voor in een boek en dus daarom nu een te dure touristen attractie is. Kortom we zijn er niet in geweest. Na nog wat gewandeld te hebben hier en daar zijn we richting de auto gelopen want Lucia moest op het vliegtuig naar Frankrijk (ze was bijna te laat) en wij naar huis.

Ik bedenk mij net dat ik nog niet over Oud & Nieuw heb gepraat dus bij deze. Ik vierde Oud en Nieuw dit jaar zonder oliebollen, knieppertjes en rolletjes, o en zonder (biologische) familie. We zaten in een ander restaurant van de Parador, na heerlijk gegeten te hebben kregen we een zakje met 12 druiven die je de 12 seconden voor 12 naar binnen moet werken. Op de tv stonden 12 bolletjes en dan hoor je 1 en moet je er een eten dan twee dus de tweede in je mond tot je ze alle 12 in je mond hebt en dank komt FELIZ AÑO! en kauwen maar. Als we dat in Nederland nu ook zouden doen met 12 druiven of 12 oliebollen (succes met dat) Rond 1 uur zijn Evanne en ik met haar vrienden uitgeweest (wat meer van plek 1 naar 100 andere plaatsen was) en toen naar bed. 1 januari begon al goed namelijk met helemaal niks doen. Qua vuurwerk viel het mij erg tegen maar misschien schiet Nederland er gewoon meer op los dan Spanje.

Ik hoop dat alles goed gaat in het besneeuwde Nederland. Hier in A Pobra zeker. Morgen zaterdag 14-1-'17 komen de nieuwe studenten die hier voor 6 maanden zijn dus ben benieuwd. Ik schrijf jullie later weer!

Liefs Plien❤

1. Maarten:
    14 januari 2017
    Nou, we zijn weer helemaal bij. Je hebt weer behoorlijk wat meegemaakt de afgelopen weken. Misschien kun je binnenkort nog een kort logje maken over je nieuwe woonplaats en je nieuwe gastfamilie? Wie zijn het, wat doen ze enz.
    Hou van je!
  2. Angelique van aalst:
    14 januari 2017
    Nou leuk om weer van je te horen! Nieuwe veranderingen met school en gastgezin. Veel succes!
  3. Oma S:
    14 januari 2017
    Heel wat beleefd,dus.Heb je verslagen gemist.Fijn, dat je je daar al een beetje thuis voeld,en je leuke vrienden hebt.Veel succes op je nieuwe school,en fijn, dat je lieve klasgenoten hebt,[en een goed uitziende gesch. leraar]Grooetjes, en een knuffel, oma.
  4. Anita:
    14 januari 2017
    Veel beleefd in zo'n korte tijd. Twee keer verhuizen en naar nieuwe school. Super hoe je hier mee om gaat. Trots op jou
    En dat Porto mooi is bevestigd mijn vermoedens. Nu wil ik er zeker naar toe.
  5. Magdalene:
    16 januari 2017
    Weer een hele verandering voor jou.
    Nieuw gastgezin, andere school, fijn dat de eerste indruk van school en leerlingen positief is. Hoop dat je ook blij bent met je gastgezin, en niet al te veel reistijd naar school hebt. Het valt me op dat het eten altijd lekker is, althans voor jou, super.....
    Paulin, ik wens je het allerbeste en een goed 2017.
  6. Oma:
    28 januari 2017
    hoi lieverd, hoe is het met je? Ben je al een beetje ingeburgerd in je nieuwe gezin en plaats? Wij wensen je in ieder geval een fijne voortzetting van je buitenlandse jaar!