Schoolleven is zwaar,

22 september 2016 - Santiago de Compostela, Spanje

Hallo goed volk!

Omdat het kan even een leuk verhaaltje over hoe het gaat.
Gister was het 21 september, een iets minder leuke dag. Kan gebeuren en zeer normaal dat de ene dag leuker is dan de andere.

'S ochtends waren María en ik al bijna te laat voor de bus. Vervolgens op school aangekomen ging ik bij een groepje staan (zoals elke ochtend) die met zijn 3en in het Galicisch praten dus ik stond er lekker knullig bij. Toen ging de bel en had ik Frans (eindelijk weet ik hoe er te komen zonder te verdwalen #het lukte (dorasong 2.0) nou van Frans begrijp ik nog steeds niks, mssr nog steeds vind ik de docente een hele lieve vrouw, in tegenstelling tot mijn literatuur docente die ik er na had. Want ondanks dat ik niet alles begrijp en weet kon ik dit prima verstaan en begrijpen, die vrouw was me aan het afkraken daar kwam het op neer en gaf gee uitleg of niks en deed geen moeite om iemand het te laten vertalen wat ze zei. Meer woorden ga ik er niet aan vuil maken want dat heeft toch geen nut. Volgende keer als ze zo doet praat ik wel gezellig Nederlands tegen haar terug ofzo ;)

Na die les had ik Historia aka geschiedenis, in Nederland was geschiedenis mijn beste vak, hier heb ik geen idee. Afijn, Latijns daarin tegen snap ik nog een beetje... Nou ja soort van. Ik moest in het Duits "Meine name ist" zeggen want we hadden het over het latijnse woord naam (nomen). Tot nu toe begrijp ik Latijns en Engels het beste, wst mij verbaast want Latijn wordt in Nederland alleen aan gymnasium gegeven volgens mij.

Engels was gewoon makkelijk en heb ik dus ook vrij weinig over te vertellen. Muziek vind ik nog steeds geen leuk vak en waarschijnlijk ga ik het nooit leuk vinden maar goed, we mochten wel 15 minuten eerder weg, die docente is echt apart) Thuis heb ik veel geslapen want ik was moe.

Vandaag 22 september begon als iedere andere morgen.
Op school begon ik met geschiedenis en mijn leraar wil dat ik huiswerk ga maken, maar een ik heb geen boek en twee ik begrijp er niks van. Hier koop je je boeken in een winkel, in Ulft bestelde we ze via vandijk.nl gemakkelijker en sneller.

Met economie moet ik een spaans boek lezen, of in mijn geval ik moet recentisch en andere dingen in engels of de originele taal Duits gaan opzoeken #FUN. Na economie had ik wiskunde en dat is echt een groot vraagteken, ik had naar Nederland gebeld voor hulp met mijn huiswerk had ik het verkeerde gemaakt, oeps nou ja beter dan niks. Met mentorles (tenminste volgens mij is het dat) werd er mij iets uitgelegd maar aangezien ik op dit moment het geheugen van een goudvis heb keek ik lekker glazig (ik kijk altijd glazig want ja ik draag een bril ;) ) de leraar aan en legde hij het nog een keer uit of misschien wel twee keer.

Uur erna Galicisch waar we te horen kregen dat je in november naar het theater gaat, waarschijnlijk ga ik niet want het is in het galicisch en dat begrijp ik toch niet. Engels was weer lekker makkelijk en toen konden we naar huis.

Thuis ben ik wat dingen gaan doen waaronder alweer gaan slapen, ik slaap zo veel 0_o en met het avondeten werd er gevraagd of ik zaterdag naar een plaats wilde. Ze hadden er 3 opgeschreven en ik mag een van de 3 kiezen. Morgen ga ik afspreken met iemand van Afs als het goed is ben benieuwd, ze is mijn tutor wat inhoud zij en mijn gastfamilie moeten het goed keuren dat als er mensen op bezoek willen komen vanuit Nederland.

Tot zo ver mijn "verhaaltje"
Hasta luego mi amigos y amigas!

Liefs, Plien❤

1. Sandra:
    22 september 2016
    Hoop echt voor je dat je de taal snel gaat begrijpen dat maakt het allemaal eendtuk makkelijker
  2. Maarten:
    22 september 2016
    En? Uit welke plaatsen mocht je kiezen? Dan kiezen wij er ook eentje en dan kijken we later of we hetzelfde hebben gekozen. :)
  3. Mariel:
    23 september 2016
    Snap dat je heel moe bent. Gaat echt beter worden als je je draai hebt gevonden. Hé, je verdwaalt in ieder geval al niet meer! HMS (houd(t) moedig stand)
  4. Anita:
    23 september 2016
    Ik ben ook heel benieuwd waar je uit mocht kiezen. En wat je gaat doen.
    Ga vanmiddag met Bente onze prijs ophalen in Bontebrug.
  5. Oma:
    23 september 2016
    praten je gastouders en Maria galicisch met elkaar of castilliaans? Trouwens theater kan best heel leuk zijn ook al versta je weinig of niets! Gaat de geschiedenis over Spanje of Galicie of over de hele wereld? Misschien gaan jullie nog naar Guernica, daar zijn papa en ik ooit geweest samen met zijn gastouders uit Bilbao. Ik vond dat fascinerend. Houd goede moed, lieverd, wij duimen voor je, dat je spoedig "het licht" zult zien en meer plezier in alles krijgt! Kusjes, ook van opa! ❤
  6. Oma:
    26 september 2016
    hoi lieverd, heb je op wikipedia gelezen waarom je latijn leert in Galicia? En de verschillen tussen het spaans (castilliaans) en galego/galicisch? Ik vond het heel interessant! ☺