Dias 10 &11

20 september 2016 - Santiago de Compostela, Spanje

Vanuit het zonnige Santiago de Compostela, groet ik u.

Maandag 19 september.

Ik stond op na een verschrikkelijke nacht met weinig slaap.
Om 8 uur stond ik met María (mijn gastzusje) buiten te wachten op de bus.

Na de bus rit naar school liep ik de school binnen en ging ik bij klasgenoten en vrienden van hen zitten. Maar er werd helaas niet met mij gepraat (can't blame them: zij spreken vrijwel geen Engels en ik geen Spaans). Toen de bel ging had ik mijn volgende vak: gym.

Gym is op deze school iets anders als gym op Almende College Wesenthorst. We moesten rennen en een warming up doen en daarna basketballen. Als je in mijn geval voor 5 maand of langer geen gym meer hebt gehad is dit zwaar (hierdoor had en heb ik dus last van mijn benen.) (Ik weet het: ik ben een mietje).

Overigens: de gymzaal is de meest skeere gymzaal die ik ooit heb gezien... Alles is vervallen en geen verwarming of wat dan ook in de gymzaal. (Voor de mensen die de IJsselweide in Gendringen kennen, dat is luxe vergeleken bij hier)

Daarna had ik maatschappij maar ik verstond er niks van.

Wiskunde was uitleg over wanneer de examens zijn aka 21 oktober onder andere. (Hoe moet ik dat gaan doen!?)

Engels was een zeer leuk spel en eindelijk een vak dat ik kan! Thank the lord for that!!

Daarna had ik pauze en omdat ik niet wist waar ik les had, raakte ik de weg kwijt en moesten 2 meiden mij naar mijn lokaal brengen. Hierdoor keek de hele klas van: waar kom jij vandaan en waarom zijn zij er? Oeps :')

Bij informatica zat ik achter de computer maar heb eigenlijk niks gedaan.

En vervolgens mijn laatste uur was Galicisch (als ik het goed heb) en daar was geen beginnen aan, wat het vak dan ook mag zijn. Maar mijn leraar/mentor ging de tekst vertalen en dat was wel grappig :')

Toen ik na de busrit (met knallende koppijn) gegeten had, ben ik vrijwel direct naar bed gegaan en in slaap gevallen. Ik was zo moe dat ik later wakker werd dan verwacht maar nodig had ik het zeker.

De rest van de avond heb ik op social media gezeten en avond eten gehad.

Dinsdag 20 september.
Zoals dus elke ochtend sta ik op, kleed ik mij aan, ontbijt, doe iets voor mijzelf en ga dan buiten staan wachten op de bus.

Mijn eerste les van vandaag was Historia aka geschiedenis (voor de mensen die de link niet kunnen leggen xD) en mijn leraar heeft de hele tijd zitten praten en eigenlijk begreep ik er dus helemaal niks van. Mijn klasgenoot Antína die naast me zat vertaalde het wel eens wat maar toch.

Vervolgens kwam les 2 (wauw, lekker logisch toch 1,2,3) Latijn. Ik heb alles over geschreven van Antína maar begrijpen doe ik het niet. Hopelijk zodra ik Spaans kan krijg ik dat allemaal mee.

Overgens mijn Latijn leraar schreeuwt heel veel en dat is soms echt vervelend, gelukkig heb ik nog niet met hoofdpijn in zijn klas gezeten.

Les 3: litaratuur, mijn docente was mij zo aardig om een ander blaadje te geven, in eerste oog op slag zag het er heel gemakkelijk uit en is het waarschijnlijk bedoeld voor kleine kinderen maar, ik vond sommige dingen nog best pittig. Maar als ik haar morgen zie ga ik haar zeker bedanken voor het laten maken van 5 jarige huiswerk zodat ik iets leer en niet verveel :)

Les 4 was Galicisch en net zoals gister begreep ik er niks van maar de heerlijke grammaticaal verkeerde Engelse zinnen die mijn leraar maakt, maken dat uur enigzins dragelijker.

(In de pauze sprak ik een heel lief meisje aan dat ook nieuw was op school. Ik vertel eigenlijk niet zo veel over de mensen ik weet niet waarom. Maar het zijn hartstikke lieve en leuke mensen die mij best willen helpen als ik er om vraag)

Les 5: musica, wat een vreselijk vak in mijn ogen. We moeten zingen, muziek instrument bespelen en dansen. Als er iets is wat ik haat en niet kan is het wel dansen. Ik als boeren Nederlander ben zo stijf als een hark. Dansen zit niet in mijn genen en het ziet er daarom dus ook niet uit.

Maar omdat ik het steeds niet begreep en eerst niet wilde heeft dit wel weer voor comische dingen opgeleverd in mijn klas. Overigens we moeten een typische Galicische dans doen, met vage muziek maar, ik mag niet klagen.

De Nederlandse muziek is nou ook niet bepaald het mooist en beste. En het rare is nog wel als je niet danst mag je geen examen doen. Toen dacht ik nog: 'dat haal ik toch niet want de examens van wiskunde zijn al verschrikkelijk moeilijk'. Maar ik ben dus maar uiteindelijk opgestaan en met spierpijn in mijn benen van hier tot tokio door gym van gister mee gedaan (of nou ja soort van).

Les 6 was gym en toen deden we een spel en daarna koos ik er voor op basketbal te spelen.

Vervolgens ging ik naar huis heb ik warm gegeten zoals elke middag hier. En op dinsdags heb je dus ook smiddags les. En weer met de bus terug naar school.

Les 7 was wiskunde. Dit vak is nog steeds een groot vraagteken... (Dit was het al in Nederland maar als je de taal niet eens begrijpt word het alleen maar erger.)

Les 8 de laatste van vandaag was economie.
Mijn economie docente praat heel onverstaanbaar Galicisch (eigenlijk elke taal die ze spreekt) en ze kreeg het beamerscreen niet aan, en later het geluid niet.
Kortom dat is dus de reden dat leraren op het Wesenthorst curcussen kregen, zodat het soepeler loopt. Met al 30 min in totaal verstreken door al dit gepruts begonnen we aan een filmpje in het Spaans.
(Iets met vervuiling en recyelen. Dit heb ik er uitgehaald door de plaatsjes)

20 min lang heb ik er met veel moeite om mijn ogen open te houden naar gekeken en toen ging de bel.

Tijd om naar huis te gaan!
Ik kwam 30 min later thuis en heb wat gegeten en gedronken, ben naar mijn kamer gegaan en daar zitten we dan. Nou ja zitten eerder liggen.

ik ga hopelijk zo eten en daarna even snel douchen en deze blog er voor of er na posten en dan naar bed. Ben moe en morgen weer vroeg op!

Lieve allemaal,
Ik hoop dat jullie het lezen van mijn blog leuk vinden. Laat vooral een comment achter want dat is altijd leuk om te lezen. Met een voldaan gevoel sluit ik dit reisverhaal af.
En zeg ik fijne avond nog, veel plezier, succes en geluk morgen en hasta luego! (tot snel)

Buenas noches! (Goede nacht)

Liefs, Plien❤

1. Maarten:
    20 september 2016
    Hoi lieverd, je verhalen zijn superleuk geschreven, je ziet er de gein in ieder geval van in. Overigens betekent examen in het Spaans ook proefwerk, dus je moet wel vaker examen doen :)
    Post je binnenkort ook weer wat foto's? Liefs, papa.
  2. Anita:
    20 september 2016
    Dat klinkt in ieder geval niet alsof je, je continu zit te vervelen.
    Basketbal moet een makkie zijn met jouw lengte.
    Jammer dat je geen mobiel mag, anders kon je die dansjes nog filmen voor ons :-D
  3. Tante K.:
    21 september 2016
    Lieve, lieve Paulien, wat heb ik weer genoten van jouw verhaal. En nog steeds op bepaalde punten heel herkenbaar, zoals die onbegrijpelijke lessen - economie, geschiedenis... Ik heb ook nog staatskunde in IJsland gehad. Als er iets onbegrijpelijks is, dan is het dat wel! Bedenk je maar dat je het Nederlandse politieke systeem moet uitleggen en hoe moeilijk dat is: eerste kamer, tweede kamer, senaat... wtf...
    Maak je alsjeblieft niet zo druk over proefwerken, examens, het wel of niet begrijpen van wiskunde, muziek, talen, etc. Het gaat er dit jaar voor jou niet om dat je school haalt, maar dat je ervaart hoe je kunt genieten. En dan genieten juist op al die momenten dat je het idee hebt dat je er niets van snapt. Want er zullen nog heel veel momenten zijn dat je alles niet kunt volgen. En als je juist dan ontspannen en positief en blij kunt blijven, dan heb je de wereld gewonnen.
    Je schrijft regelmatig dat je na het avondeten alleen op je kamer zit. Doet het gezin weinig samen? Pas op dat je je niet teveel afzondert... Het zou juist mooi zijn dat je 's avonds Galicisch en Spaans kunt oefenen met je gastfamilie. Maar misschien zit ik fout en is de situatie er niet naar. En weet je dat ik trouwens ook met een peuterboek begonnen ben? Ik heb hem nu nog: Disney's 'mijn grote woordenboek'. Geweldig leerboek :-)

Lieve schat, heel veel plezier nog en niet vergeten: ik houd van je en ben trots op je! XXX
  4. Oma S:
    21 september 2016
    Heel fijn, weer iets van je te horen.Voel met je mee, wat betreft wiskunde.Als je er net zo goed ben dan ik, wordt het nooit wat.En de rest, gaat vast elke dag beter, zul je zien.
  5. Oma:
    lieve Paulien,
    leuk om jouw verhalen te lezen, je maakt wat mee, he vooral dat dansen, dat toch wel een beetje in je genen moet zitten, want opa Ben kon goed dansen en oma Migo ook wel.
    Wij vermaken ons met ons hondje (die mag niet "dansen") en hebben nog steeds mooi weer, gelukkig niet meer zo heel heet. En jij leert mooi nog 3 talen erbij, 1 dooie en 2 levende. liefs en kusjes van ons. hou je goed!
  6. Mariel:
    Volg je met heel veel plezier. Houd moedig stand! XXX
  7. Magdalene:
    22 september 2016
    Hallo Paulin,
    Lees met veel plezier jouw reisverhalen.
    Best lastig al die vakken te volgen als je de taal nog niet beheerst. Ik kan er over meepraten. Ik was 10 jaar toen we naar Nederland kwamen en geen woord Nederlans spraken. Je hebt daar wel plezier zo te horen, houden zo.
    Succes verder met Spaans.