Dias 7,8 & 9 fiesta

18 september 2016 - Santiago de Compostela, Spanje

¡Hola!

Dag allemaal, daar ben ik weer na 3 dagen!

Vrijdag was mijn eerste echte schooldag en ik moet zeggen: hij was oke.
Mijn dag begon met wachten op de bus voor huis. Toen hij er was stapte ik in en pas weer uit bij school.

Les 1: hier heb ik niks gedaan want ik kan geen Spaans, dus die vrouw pakte mijn blaadje terug en vanaf dat moment kon ik dus voor mij uitstaren.

Les 2: dit was musica, alleen niemand had nog een boek en de computer deed het niet dus eigenlijk heeft iedereen voor 50 min niks gedaan.

Toen hadden we pauze en mocht ik bij een klasgenoot en haar vriendinnen zitten.

(Ik heb eigenlijk niks gezegd toen want alleen dat klasgenootje kan redelijk Engels, dus voor de mensen die denken dat het wel mee valt met hoe weinig mensen hier Engels kunnen: ABSOLUUT NIET.

Vrijwel niemand spreekt Engels en anders is het zo weinig en slecht, dit alles omdat alles in het Spaans is alles. Muziek, tv, verpakkingen, echt alles!)

Maar goed. Ik heb 2 pauzes van elk 20 minuten en er is niemand die zijn mobiel pakt vanwege het strenge mobielverbod waarvan ik dacht dat dit alleen in de les was, maar geldt dus eigenlijk altijd en overal op school (oeps).

Na de pauze had ik Frans bij Frans pratende lerares. Eigenlijk alleen maar Frans en heel af en toe Spaans. Kortom die 2 jaar "Frans" die ik heb gehad is naar de bodem gezonken, verdwenen en komt waarschijnlijk niet meer terug.

Daarna zou ik Wiskunde hebben, alleen de docent was er niet waardoor we beneden gingen zitten niks doen, toen weer pauze hadden.

Vervolgens had ik economie. mijn lerares gaat me huiswerk in het Engels geven zodat ik mee kan doen. Dit is echt super lief want met het 5e uur zat ik er wel doorheen met al dat Galicisch dat om mij heen word gesproken.

Ik ga Spaans leren, krijg mijn boeken in het Spaans, maar ondertussen zijn de lessen in het Galicisch.
Heel handig natuurlijk, maar dat zie ik dan wel. (Voor nu is het allemaal een grote brij met af en toe een woord dat ik ken).

Na economie kreeg ik Latijn (want ja, dat is gewoon een vak dat je hier kunt kiezen....) En heb ik van de uitleg vrijwel niks mee gekregen maar ik mocht wel het woord "Nijmegen" voor lezen uit de tekst.

Toen de bel ging was school afgelopen (mijn school heeft echt de lelijkste bel die ik ooit gehoord heb) en kon ik met de bus naar huis.

Thuis aangekomen gleed ik bijna uit toen ik naar beneden liep in de van de voordeur. Daarna ben ik gaan eten want ik had kapot erge honger, en vervolgens gaan slapen want ik ben continu zo moe (de hele dag, elke keer opnieuw).

En 's avonds heb ik niet echt veel gedaan. Zaterdag werd ik wakker en werd er verteld dat Evanne kwam logeren en voor dat ik het door had stond ze in de gang.

17&18 september is er een groot feest hier. En ik weet alleen niet precies waarom meer oeps... :$

Ik heb het heel gezellig met Evanne gehad, er was een plein waar iemand optrad en een fanfare en 's middags (rond 15:10 ofzo) aten we lunch met een heleboel mensen van de familie bij ons thuis.

Ik heb ontzettend veel gegeten en we zijn gister tot 2 uur bij een groot concert geweest. We wilde op zich wel langer maar we hadden het zo koud dat we maar naar huis zijn gegaan.

Vandaag (zondag) gingen we weer naar de zelfde plek als we gisteren ook waren en was de fanfare er weer. Er was ook iemand met een beeld van een man en een beeld van Maria en volgens mij ook Jezus. Ze maakten een rondje en de kerkklokken luidde. Daarna zijn we naar huis gegaan en hebben Evanne, Maria mijn gastzusje, een vriendin van haar en ik gezwommen en zijn we daarna weer met de hele familie gaan lunchen van 16:00 tot 17:10

Daarna hebben Evanne en ik nog wat gezetten en gepraat en was het tijd voor Evanne om maar huis te gaan.
Ik ben weer naar mijn kamer gegaan en ben ik in slaap gevallen. Toen ik wakker werd ben ik begonnen aan deze blog en wat ik zo ga doen? Geen idee!

Ik heb een hardstikke leuk weekend gehad maar een beetje heimwee naar NL blijf ik denk ik wel houden. Na een heel weekend lekker
Nederlands praten moet ik morgen weer vroeg en vol aan de bak op school voor 6 uur.

Over 280 dagen ga ik weer naar huis, tot die tijd zien we wel hoe het loopt!

Tot snel Nederland!

Valete (spreekt het uit als Walete in het latijns en het is gedag zeggen naar meerdere personen, want Vale is gedag zeggen tegen 1 persoon)

Liefs, Paulien

1. Beau:
    18 september 2016
    Haha die vermoeidheid, heel herkenbaar! Komt doordat je de hele dag naar dat Spaans moet luisteren, is normaal. En dat mobielverbod, zelfs in de pauzes, kwam ik ook wat te laat achter. Maar goed, je hebt het naar je zin daar en dat is het belangrijkste. En een zwembadje in de tuin is ook niet verkeerd. Buenas noches.
  2. Maarten:
    18 september 2016
    Top verslag! Leuk om te lezen. Ik weet dat ik tijdens een geschiedenisles in Manresa ooit als enige iets interessants kon vertellen over de Spaans graaf Alva die op 1 april zijn bril verloor met de Watergeuzen in Den Briel
  3. Anita:
    19 september 2016
    Kat in t bakkie dat Nijmegen. Leren ze iets van jou
    Klinkt als een superleuk en gezellig weekend.
    Leuk
    Ik kreeg leuke mail van de kruidenier in Bontebrug. Heeft Bente je vast al vertelt:zak snoep gewonnen met prijsvraag
  4. Bente:
    20 september 2016
    Leuk :) als ik tijd heb ga ik hem elke keer als er weer iets op staat lezen
    kusjes en knuffels van je allerliefste zusje bente