Dia de la hispanidad!?

16 oktober 2016 - Santiago de Compostela, Spanje

Na een beetje van deze aardbodem af gegeleden te zijn. Ben ik er weer. (En ja ik kom steeds weer op een raardere beginzin)

Afgelopen woensdag had heel Spanje vrij vanwege de feestdag genaamd: Dia de la hispanidad (feest dat Columbus Amerika ontdekte dit feest wordt ook in Mexico, Argentinië en andere Latijns-Amerikaanse landen gevierd. Columbusdag overigens al lange tijd niet meer #bedankt wikipedia)
En ben ik met Evanne en 3 vrienden van haar naar de film geweest en daarvoor samen met Evanne door de stad gelopen in de regen. Afgezien van de bioscoop en de eetgelegenheden was het winkelcentrum dicht (overigens de hele stad). We zijn naar Sausage Party geweest wat gaat over het leven van supermarkt eten dat leeft en niet weet wat er gebeurd nadat ze gekocht worden, een hotdog en een hotdog broodje vallen uit te verpakking en  worden niet mee genomen zoals de rest van de verpakking. En zo hebben ze een heel avontuur in de winkel etc etc. Als je de film gezien hebt, vertel het mij dan zeker, ben heel erg benieuwd. En ja de film was helemaal in het Spaans zonder ondertiteling dus voor Evanne en mij niet altijd even makkelijk te volgen. Na de film waren we alle 5 even mind blowned. En gingen we naar huis.

Donderdags had ik gewoon school ben ik bijna onderuit gegaan voor de halve school want zo onhandig ben ik dan ook wel weer, en vrijdags ben ik na mijn Spaans curcus (voor de mensen die zich afvragen: "Paulien hoe gaat het nu met je Spaans?" nou beste lezer dat ga ik nu vertellen: verschrikkelijk of nou ja dat is misschien erg overdreven maar niet al te soepel maar, we doen ons best). Afijn na Spaans curcus ben ik dus naar Deva gegaan en zijn we naar de Fashion Night gegaan waar heel veel mensen waren en we allemaal vrienden van Deva tegen kwamen. Ik heb een hele leuke avond gehad met veel lopen en staan. Deva's vrienden zijn heel aardig en ik hoop ze vaker te zien. Toen María en ik opgehaald werden door María en we thuis waren ben ik vrijwel direct mijn bedje ingekropen (01:20). Om vervolgens gister 4 x wakker te worden, nadat ik mijn huiswerk gedaan had en het idee had om mijzelf eigenlijk voor de rest van de dag op de bank te vestigen in mijn pyjama kwam ik op het geweldige idee om ook maar eens iets te gaan eten. Na dit dus gedaan te hebben ben ik in de heerlijke warme woonkamer gaan zitten (hij was lekker warm door de haard)

Toen werden María en ik geroepen voor de lunch en hebben we met zijn vieren geluncht. (Kippensoep met de voet van een kip er nog in #trauma voor het leven) empanada en aardappeltjes met vlees. Hierna ben ik weer in de woonkamer gaan zitten en heb ik met een half oog naar The Voice of España gekeken (ik heb geen idee of het zo daadwerkelijk heet maar het was The Voice) na vooreeuwig op die bank te hebben gezeten, gelegen en gehangen te hebben ben ik toch maar even opgestaan voor een plaspauze en een tussenstop bij de koelkast. Ik heb even wat leerwerk gedaan en ben toen weer naar mijn bank gedrendelt.

Bij het avondeten zei María dat ze zo een film gingen kijken en of ik mee wilde kijken. Ik heb ja gezegd en ben weer op de bank geploft netzo als María en María we keken de film The Other Woman (2014) en ik vroeg me oprecht af of ze de echte stem van Cameron Diaz ooit gehoord hadden (waarschijnlijk niet). Het was best een leuke film alleen heel moeilijk te begrijpen zo in het Spaans. Vandaag zondag 16 oktober heb ik netjes mijn huiswerk weer gedaan en ben ik begonnen met deze blog te schrijven. Vanavond ga ik heerlijk douchen en voor de rest weet ik het nog niet.

Overigens ik weet dat vrijwel iedereen in Nederland (qua schoolkinderen) nu vakantie heeft dus veel plezier deze week/ twee weken.
Ik heb helaas geen vakantie, mijn eerste vakantie is de kerstvakantie. Kortom Nederland heeft het helemaal niet zo slecht met de hoeveelheid vakanties die ze hebben in een jaar verspreid.
Al moet ik zeggen als je nu op uitwisseling bent in Zuid Amerika dan begint je zomervakantie ofzo al bijna en hoef je de aankomende maanden niet meer naar school.

Kleine vraag is er nog iets wat jullie graag willen weten of horen? Laat het dan even weten in de comments of op facebook dan maak ik daar (binnenkort, voor het zelfde geld vandaag nog) ook een blog over.

Aangezien mijn Nederlands steeds slechter wordt, bij deze aan al mijn Nederlands docenten: "Het spijt mij heel erg".

Hasta luego!
Liefs, Paulien

1. Maarten:
    16 oktober 2016
    Topverslag weer! Spanje heeft wel veel meer dagjes tussendoor. Santa Ditzo, San Zuszo...
    Dia de Ditjesendatjes :)
  2. Anita:
    16 oktober 2016
    Lucky you met een heerlijk dagje vrij. Even bijtanken en leuke dingen doen.
    In NL was er vast al een actiegroep opgericht tegen deze dag:dat Columbus geen held is. ;)
    Zal eens even mijn best doen wat foto's van Wildlands op mijn log te plaatsen. Kun je beetje meegenieten
  3. Mariel:
    16 oktober 2016
    Ik snap jouw trauma. Kan me herinneren dat ik ooit een varkenskop in een grote pan soep heb gezien. Ook heel traumatisch! Maak je niet druk over het Nederlands, we begrijpen je en genieten van de verhalen.
  4. Oma:
    16 oktober 2016
    leuk om je verhaal te lezen: leuke opening, mooi gevarieerd en je nederlands valt nog reuze mee. en als er dan zo nu en dan eens een spaans woord tussen komt, is het helemaal mooi!
  5. Oma S:
    17 oktober 2016
    Je nederlands gaat nog erg goed, hoor.Fijn, dat het Spaans al een beetje op pikt.
    Hoe zijn de temperaturen bij jou? Hier was hetvandaag 17 gr.Lekker,dus. Maar morgen zal het regenen, en wordt het weer kouder.Zit te wachter tot mijn stamppotje spruiten warm wordt in de oven.Er is namelijk een defect aan mijn gasfornuis,en kan nu niet koken, omdat het gas moest worden afgesloten.[ontploffigsgevaar.]Balen, dus!!!
    Groetjes, en een knuffel van oma.Ga zo door met je verhalen, is hartstikke leuk.
  6. Magdalene:
    19 oktober 2016
    Weer met plezier jouw verslag gelezen, valt in op te maken dat je je over het algemeen goed vermaakt. Je leert veel van de Spaanse cultuur, hartstikke interessant. Het is hier een trieste dag, echt herfstweer. Zal zo je oma even bellen, wist niet dat dat ze een defect aan haar gasfernuis heeft. Heb haar vorige week nog gesproken. grappig hé dat ik dat op deze manier hoor. Tot horens.
  7. Oma S:
    19 oktober 2016
    Mijn lieve Plien. Fijn, dat je ook in tante Magdalene een volger van je blog hebt.
    Door je blog wist ze van de problemen met mijn fornuis.Kan nu weer koken, zonder de flat aan de Derksstraat de lucht in te jagen. ze zijn vanmiddag geweest, en het euvel verholpen.
    Heb vanavond gesmuld van aard. rodekool, en een stoofpotje. Gr, oma.