De weg kwijt!?

7 december 2016 - Santiago de Compostela, Spanje

Voor ik begin lo siento dat ik zo lang geen normale blog heb geplaatst.

Weg gewaaid in Coruña langs de zee.
Ziek in bed en met de camino de Santiago mee.
Tussendoor even met Frauke en Evanne voor drie uur in de trein.
Naar Ponferrada om Arno, Olivia en Nicolas te zien want, dat is fijn.
Geshopt en gechilld
Alles wat een tiener wilt
Dat is wat ik de afgelopen weken heb gedaan in deze plaats.
En daardoor kwamen een heleboel andere dingen als laatst.

Dat is in het kort wat ik gedaan heb en weer door!

Nou lieve koude traditionele Nederlanders, pak jezelf een beker warme chocolademelk, wat lekkers en ga er lekker voor zitten want hier komt mijn (klaag) verhaal. Ik ben overigens hier bijna 3 maand! :) (9-12-’16 om precies te zijn)

Ja, ik weet dat het in Nederland -9 was/is maar hier is het met (+)10 graden ook koud, nu denk je waarschijnlijk stel je niet aan. Maar vorig jaar in Nederland droeg ik met 0 graden een trui en winterjas, hier draag ik met 13 graden een winterjas trui en vest omdat het koud is… Gevoelsmatig is het hier best koud
Ja ik ben gek maar ook Evanne vindt het koud dus dat zegt genoeg xD.

Next, ik ben dus naar A Coruña geweest met een afs oriëntatie. Volgens mij heb ik daar al over verteld. Zo ja cool en zo nee het was awesome.
Ik heb ook al over Ponferrada gepraat wat ook mega awesome was. Ik val in herhaling, ik weet het heel slecht.
Nou toen die maandag na Ponferrada was ik ziek wat natuurlijk hartstikke leuk is (ik heb de hele dag in bed gelegen en was continu moe.)

Vrijdags gingen we met 3&4 Eso en 1 (&2?) bachillerato een stukje van de Camino de Compostela lopen (10 km)
Het was koud en de berg was vreselijk zoals Nederlandse zonder bergen… Maar wel heel leuk, ik heb het heel erg naar mijn zin gehad. En pluspunt 3 uur lang geen les gehad wat wil je nog meer!
‘S avonds ben ik met Deva naar de black friday geweest in As Cancelas.
En heb ik zoals gewoonlijk hier te veel geld uitgegeven aan van alles. Ik geef hier ook keiveel geld uit aan eten :’( #huilen aan het eind van de dag was ik gesloopt.

Toen de week erna ben ik maandags niet mee geweest naar een voorstelling in het Galicisch waardoor ik de enige was uit mijn klas die niet ging (klas 4A waren 3 die niet gingen) kortom privé les! Wie wil dat nou niet van een vak dat je absoluut niet begrijpt. Verder heb ik de afgelopen weken wat toetsen gemaakt en wil ik even mededelen. In Nederland deed ik niet altijd mijn best (Sorry mam) en hier wel. In Nederland haalde ik dan nog (over het algemeen) goede cijfers en hier doe ik mijn best en haal ik verschrikkelijk slechte cijfers… al moet ik zeggen dat leraren die je niks fatsoenlijk uitleggen en weten dat je er niks van begrijpt toch van je verwachten dat je een toets maakt.
Wil niet vervelend doen maar deze school is niet de beste keus voor een uitwisselingsstudent, al begrijp ik goed dat het niet makkelijk is.

Verder heb ik die (afgelopen) week met Evanne en vrienden van onze Spaanse talenschool gechilld en ben ik Deva nog tegen gekomen. Die zaterdag had ik lunch met Deva en haar familie bij haar oma en heb ik daarna met die vrienden van de talenschool de wedstrijd Barcelona vs Real Madrid gekeken. Het werd 1-1 helaas, in plaats van naar huis gaan ben ik naar Evanne gegaan en hebben we pannenkoeken gebakken voor haar gastfamilie.

Zondags was mijn rustdag en heb ik helemaal niks gedaan. Ja oke bijkomen van de afgelopen week. Dus maandagochtend werd ik wakker gemaakt om 7 uur (ja tegenwoordig word ik wakker gemaakt nee, niet omdat ik het wil maar de wekker is poep en mijn mobiel mag niet ‘s avonds in mijn kamer zijn (ik ga hier nu geen mening over geven op mijn blog) ) En weer door… dus ik was heerlijk chagrijnig en kleedde mij aan. Na een saaie schooldag had ik mij zeer erg verheugd op een siësta. Geloof me ik word wakker en denk al weer aan wanneer ik weer kan slapen, zonder siësta’s zou ik het niet overleven denk ik.
Het was pakjesavond maar ja hier vieren we geen Sinterklaas dus ik heb eigenlijk niet veel te vertellen hier over. In Nederland word je 2 / 3 maand herinnerd aan Sinterklaas hier helemaal niet.

Maar goed vandaag/gister 6 december was ik vrij (dankzij Franco en zijn dictatuur en dat op 6 december …. Nog wattes ze na zo’n lange tijd een dictatuur te zijn geweest een monarchie werden.) Helaas ook dankzij Franco dus dat er geen enkele winkel open was vandaag terwijl Evanne en ik gepland hadden te gaan shoppen maar, dat is hem dus niet geworden.
De rest van de tijd hebben we rond gelopen en wat dingetjes gekocht.
Thuis heb ik Barcelona vs Mönchengladbach gekeken, zij/wij wonnen met 4-0 ! Woehhoe whohoo!
En nu typ ik de blog want ik denk er nu eindelijk aan al heb ik eigenlijk geen tijd want ik moet/wil slapen maar jullie verdienen het om weer eens te weten of ik nog leef.

Dus (morgen) 7-12-’16 heb ik school en 8-12-’16 niet vanwege iets (hier kom ik nog op terug) Mensen ik ga afsluiten en eindelijk slapen.

Hou je taai, drink veel warme chocolademelk, eet jezelf vol met lekkers en geniet alvast van de aankomende feestdagen!

Liefs,

Plien♥♡

Ojha! Breaking News!
Reacties achterlaten op mijn blog of facebook kan ik zeer zeer zeer (had ik al zeer geschreven?) appreciëren. Ik lees ze allemaal (helaas kan reageren niet echt op deze blog vaag genoeg OF ik ben er nog niet achter hoe dat kan ook) Dus aangezien je al wat minuten van je leven aan mijn blog verspild hebt kun je er vast nog wel een paar missen om een (leuke) reactie te plaatsen! :D

Hartelijk dank voor uw medewerking,

Met vriendelijke groet,

Paulien

1. Anita:
    7 december 2016
    Die Spanjaarden zijn wel vaak vrij, of ze staken. Haha.
    En ik vind het knap dat jullie spulletjes konden kopen terwijl de winkels dicht waren ;)
  2. Angelique van aalst:
    7 december 2016
    Leuk om weer wat te lezen! Lekker genieten met Kerst en oud en nieuw
  3. Oma S:
    7 december 2016
    Fijn, dat ik weer van je hoor.Probeer van spanje te genieten,en denk niet te veel aan Nederland, met alles, wat leuk is, en minder leuk. Gr, oma, en houd je haaks.
  4. Maarten:
    7 december 2016
    Wat een verhaal! Je hebt ons weer helemaal bijgepraat op een fantastisch leuke manier.
  5. Johannes Dongstra:
    7 december 2016
    Op je website zie we gelukkig ook eens wat andere foto's van Evanne!
    Af en toe is het wel leuk om het blog van Evanne en van die van jou "naast elkaar" te lezen. Zelfde gebeurtenis andere beschrijving.
  6. Magdalene:
    9 december 2016
    Leuk, om weer wat van jou te horen, blijven we op de hoogte wat jou zoal bezig houd.
    Alweer drie maanden in Spanje, ongelooflijk wat gaat de tijd snel. Hoop dat het voor jou ook zo voelt.
    Nog nog twee weken dan hebben de kindren hier kerstvakantie. Is er in
    Spanje dan ook vakantire? Misschien schrijf je dat in je volgende verslag.
    Hopelijk voel je je ondertussen weer fitter. Tot hoors maar weer.
  7. Oma:
    9 december 2016
    zoals al vaker opgemerkt: we genieten van je verslagen. Leuk zoals je een en ander beschrijft. Hou vol en je wordt nog eens een ge-eerd en beroemd schrijfster
  8. Oma:
    :) ;)